För att ett e-handelsprojekt ska bli framgångsrikt krävs rätt strategi

Allt du behöver veta om e-handel

Här har vi samlat information om vad e-handel är och vad som behövs för en framgångsrik butik. Vad saker och ting betyder och annat som är bra att tänka på innan du startar upp.

Affärsnytta

För att ett e-handelsprojekt ska bli framgångsrikt krävs rätt strategi och tydliga mål kopplade till din verksamheten. Verksamhetsmål beskriver vilken nytta som förväntas av projektet till företagets verksamhet. Det kan uttryckas i form av intäkter, men också som andra effekter. Projektmål beskriver vad projektet skall uppnå och åstadkomma i leveranser. Gör en planeringen innan du startar upp och stäm sedan av mot plan efterhand verksamheten utvecklas.

Titta inte bara till kostnader utan även till effekter. Tex en investering som kostar X kr effektiviserar mitt arbete med X timmar vilket gör att jag kan använda dessa till att utveckla verksamheten istället för administration osv. Inget är gratis, räkna med att du kommer att ha kostnader på minst 30 000 kr för att få till en professionell e-butik. Nätet översvämmas av lösningar som inte har varit rätt planerade från början. Många butiksägaren verkar ibland ha tagit för lätt på uppgiften när deras e-butik byggts upp. Att bygga en verksamhet på nätet tar tid och det kostar pengar, men om man gör sin "hemläxa" så kommer belöningen i många goda affärer och en spirande verksamhet.

E-butiken

E-butiken är fronten mot kunderna. Surfa runt och jämför dig med dina konkurrenter och sätt upp ett par frågor som du själv ska besvara.

  • Varför ska kunden handla hos just dig?
  • På vilket sätt är min butik bättre än konkurrenterna?
  • Vad gör du för att kunderna ska känna förtroende för ditt företag och vilja handla hos dig?
  • Erbjuder dina konkurrenter några fördelar som du inte gör?
  • Kan du erbjuda något som blir till din fördel?

Du kan säkert hitta ett antal frågor till som du måste få besvarade innan du startar upp.

Nätkunden förväntar sig oftast att varan kostar mindre eller som mest lika mycket som att handla i en fysisk butik. Kunden förväntar sig även att det är snabba leveranser och att det finns en kundtjänst att nå om man har frågor.

Googla, jämför och planera innan, Googla, jämför och utvärdera kontiuerligt är din butik är igång.

Administrationssystem

När du ska välja e-butikssystem så se till att det finns ett välutvecklat administrationssystem som din verksamhet kan utvecklas i. Använd ett proffesionellt system som som säkrar hela kedjan från order till leverans. Det kommer att spara en massa tid för dig. Gratis lösningar har ofta någon "hake" och du får lägga mer tid på administration och mindre på utveckling och att göra fler affärer.

Betalväxel

Är den funktion som kopplar ihop e-butiken med din bank. Betalväxlen ser till att det är säkra transaktioner som förhindrar försök till buff och bedrägerier. I SAVEA har vi valt att förkonfigurera med Auriga E-payment som tidigare var Postens Betalväxel. PCI-certifiering är viktig, det är kortutställarnas regler för hur och vad en e-butik får hantera för uppgifter. From hösten 2009 tillämpas reglerna hårt. SAVEA är PCI-certiferat via Auriga och vi tillsammans kan erbjuda en mycket förmånlig lösning.

Betalinlösare

Är oftast din bank. Du behöver ett avtal med din bank för att kunna ta emot betalningar från Internet. Banken tar ut vissa avgifter från dig oftast är det en fast avgift på några kronor och en rörlig avgift på några procent. Du kan tjäna en del på att förhandla med din bank eller att jämföra mellan olika banker.

Logistik

I en butik är det inte bara att sälja sina varor de ska även levereras. En bra logistikpartner säkerställer nöjda kunder. I Sverige är det främst två logistikföretag som sticker ut när det gäller leveranser från e-handel. Det är Posten som har 365 års erfarenhet att leverera saker till vår dörr och det är Schenker som även de har ett välutvecklat nät med hämtställen. Frakten är ofta en stor kostnad och man kan spara mycket pengar på att hela tiden jämföra sina fraktavtal. I SAVEA finns kopplingar förberedda så att det är enkelt att skicka över kunden adressuppgifter direkt till en logistikpartners system för att kunna hämta ut frakthandlingar. Har du ett antal försändelser per dag så är det väl använd kostnad för att ha denna koppling då din arbetstid reduceras till ett minimum.

När verksamheten växer så hinner man kanske inte att hantera sitt lager själv eller så vill man inte anställa personal för lagerhantering. Ett vanligt sätt är då att man har en logistikpartner som sköter hela lagret. SAVEA samarbetar med 2 ganska specialisterade företag. EU-terminalen i Strömstad som är duktiga på gränshandel med Norge och Distributions Center i Hallstavik AB som är duktiga på allt från böcker till plock och pack. Det är alltså enkelt att få en helhetslösning från butik till logistik i ett paket.

Tredje parts tjänster

Med detta menas att det går att koppla till ytterligare tjänster för att antingen anpassa systemet eller koppla till ytterligare tjänster. Ett exempel på detta är Unifaun som levererar kopplingen mellan Postens Pacsoft Online och SAVEA eller Unifaun Online som möjliggör kopplingar mellan SAVEA och andra logistikpartners som tex Schenker.

Lagstiftning

En lyckad e-handel är synonymt med att man handlar efter lagen då det i hög grad påverkar kundens förtroende för dig och din butik.

Distanshandel uppstår när avtal mellan näringsidkare (fysisk eller juridisk person) och konsument sluts. Avtalen uppstår när konsumenten köper vara/tjänst på Internethandel, postorder, telefonförsäljning eller TV-shop. Lagen som reglerar dessa avtal kallas för Distans- och hemförsäljningslagen.

På SAVEA arbetar vi aktivt med att de företag som säljer varor/tjänster genom våra e-handelslösningar, respekterar och följer de lagar samt etiska riktlinjer som åligger en seriös aktör inom försäljningsledet.

Därför har vi arbetat fram en särskild kvalitetsmärkning som vi kallar för Trygga Affärer. Denna märkning ska tydligt synas på näringsidkarens e-handelsplats (POS – Point Of Sales) och fungera som indikation att företaget är en tillförlitlig part att göra affärer med.

Mer om lagar på Internet finns att läsa på konsumentverkets hemsida samt på Svensk lagsamling.

Marknadsföring

Mycket av e-handlarens tid ska och bör gå åt till att marknadsföra sin butik. Det finns ett otal varianter av möjligheter, allt från traditionella medier som tidningar till radio och tv. Möjligheterna man har begränsas av den budget som man har tillgänglig. Ha koll på vad du får ut mest effekt av. Följ upp alla dina kampanjer, hur mycket kostade den och vad gav den tillbaka. Bra marknadsföringsåtgärder för e-handlare är Google AdWords, Länk- bannerutbyten med andra, SEO - sökmotoroptimering (och i SAVEA kan du göra mycket själv). Håll koll på din besökstatistik, se vad kunderna gör och vilka sidor som har mest trafik, dra lärdom och utnyttja trafiken på de mest traffikerade sidorna.

Trender

Det är alltid bra och hålla koll på trender och jämföra med egna erfarenheter. Det publiceras många rapporter varje år och en del kommer via Posten och andra kommer via  HUI - Handelns Utredningsinstitut. Det finns ofta nyttiga artiklar på IDG.
En driven e-handlare håller koll på nuet, planerar för en kontinuerlig utveckling genom att hela tiden se framåt.
Vi ska återkomma inom kort med trendrapporter och tips/råd via Saveas hemsida så titta in där för att hålla dig uppdaterad.

 

Testa SAVEAs Butik

E-butiken

Fullpackad med funktioner för att driva och underlätta försäljning.

Affärssystemet

Ett potent affärssystem med försäljning och kunder i fokus.

SAVEA

Copyright © 2007–2016 SAVEA NetPro Solutions AB
Svensknabbevägen 30, 393 51 Kalmar, växel: 0480-424 000

Vänligen använd supportformuläret för supportärenden.